Sök:

Studie av taktila plattor & vinterunderhållet av dessa


I ett globaliserat samhälle spelar förflyttning av varor och människor ennyckelroll för växande ekonomi och välstånd. För att undvika diskriminering,segregation och utanförskap måste varje medborgare i samhället kunna delta idenna globaliseringsrörelse. Detta medför att den gemene människan ställsinför fler förflyttningar och mer resande. För stora grupper av människor, inteminst för synskadade och blinda personer, innebär detta en stor utmaning somkan upplevas svår att klara av.Taktila plattor är ett av många hjälpmedel för att öka tillgängligheten ochsjälvständigheten för blinda och synskadade personer. Dessa plattor användsför att skapa ledstråk där naturliga sådana saknas, exempelvis på perrongerdär väggar och andra kanter saknas. Taktila plattor som installeras på platserdär de utsätts för väderlek måste vinterunderhållas, vilket kan orsaka ett ökatslitage.Underhållet av de taktila plattorna är under vintertid nödvändigt för att deska fylla någon funktion över huvudtaget. Detta examensarbete har därförbland annat ämnat undersöka det samhällsekonomiska förhållandet mellanunderhållskostnader, livslängd och byggnationskostnader för taktila plattor ochde vinster som görs i form av en ökad tillgänglighet.Arbetet har bedrivits med en informationssamlande karaktär men har äveninnehållit en inventering av de taktila stråk som finns installerade påjärnvägsstationerna i Norr- och Västerbotten. Detta har varit den geografiskaavgränsningen för arbetet.Arbetet har visat att det i dagsläget råder problem vad gäller underhållet avperronger med taktila plattor. För den enskilde underhållaren ses det som ensvårighet att, under vintertid, kunna bibehålla plattornas fulla användbarhetinom avtalets ramar. Beslutsfattare tycks inte vara helt medvetna omproblemet och nöjer sig med att ansvaret inte ligger på deras axlar. Denna bristpå handling kan ses som kärnan till problematiken runt taktila plattor idagsläget.Vid samtal med medlemmar hos Synskadades Riksförbund (SRF) har detframgått att vistelsen vid järnvägsstationer är en så pass liten del av deras livatt de inte har någon större åsikt om hur pass viktigt det är för dem att detfinns taktila plattor på järnvägsstationerna.Den samhällsekonomiska analys som gjorts under arbetet visar att ettrelativt högt passagerarantal är nödvändigt för att motivera att taktila plattorinstalleras. Analysen har, på grund av svårigheter att fastställa vissa värdenunder datainsamlingen, gjorts med många antaganden och därför bör resultatetpå 330 passagerare per dag ses som ett maximalt tröskelvärde. Stationer medett högre passagerarantal än detta bör ha taktila plattor ur ensamhällsekonomisk synpunkt.Fältet som detta examensarbete har hållit sig inom är ett ämnesområde därfå tidigare undersökningar och arbeten utförts, kanske för att problemet medvinterunderhåll och taktila plattor är relativt nytt. Det har satt sina spår idetta arbete då det varit svårt att finna fakta och erfarenheter. Bristandekunskap hos berörda kan lätt leda till låg kommunikation mellan parterna.Detta kan ses som det största problemet till varför perronger idag inte har dentillgänglighet som de är menade att ha, året om.

Författare

Anton Nylander

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..