Sök:

Studenters attityder till hemförsäkring


Vi vill öka kunskapen kring vilka attribut som påverkar studenters attityder till tjänsten hemförsäkring. En undersökning har gjorts på komponenten ?Attityd till ett beteende? som är en del av ?Theory of Reasoned Action? och ?Theory of Planned Behaviour?. Data är insamlad från två mindre fokusgrupper som är förstaårsstudenter vid Luleå Tekniska Universitet. Vi har identifierat vilka attribut dessa studenter anser som viktigast hos tjänsten hemförsäkring, vilka är pris, innehåll, varumärke och service. I vår analys har vi kommit fram till att pris har störst betydelse vid tecknade av hemförsäkring. Vi har även konstaterat att om studenter kan relatera till attributen påverkar det deras attityder till hemförsäkring positivt. Trots att majoriteten i våra fokusgrupper har haft en positiv attityd till hemförsäkring, har inte alla haft en vilja att teckna en hemförsäkring. Vi tror att en viss motvilja till att köpa en hemförsäkring beror på studenters brist på kunskap om innehållet.

Författare

Nina Rismalm Johanna Rönnblom

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..