Sök:

Stroke, bilkörning & arbetsterapi

En litteraturstudie över bedömningsinstrument för körförmåga


Mobilitet genom att köra egen bil ger en ökad livskvalitet. Förekomsten av stroke ökar och för att kunna tillfredställa individens behov av aktivitet och självständighet i transporter finns ett ökat behov av körkortsbedömningar. Restsymtomen efter en stroke kan variera. Därför krävs olika typer av bedömningar. Arbetsterapeuter som är vana att arbeta klientcentrerat och bedöma skilda färdigheter har mycket att tillföra i körkortsfrågor. Syftet med studien var att sammanställa beskrivningar av bedömningsinstrument för körförmåga efter stroke i vetenskaplig litteratur, utifrån författarnas frågeställningar. En systematisk litteraturstudie användes som metod. Femton vetenskapligt granskade artiklar samt en master of science uppsats ingick i studien. Resultat visade en stor mängd bedömningsinstrument, varav majoriteten testade egenskaper på taktisk nivå enligt Michons hierarkiska modell. Ytterst få av instrumenten kunde kopplas till de av författarna efterfrågade kvalitetsaspekterna. Arbetsterapeuternas utgångspunkter var i de allra flesta fall att bedöma färdighet snarare än insikt i frågan om bilkörning. I diskussionen tar författarna upp att arbetsterapeuter är väl lämpade för den här typen av bedömningar trots att tillfälle sällan ges, detta baserat utifrån litteraturgenomgången. Vidare ger författarna förslag på fortsatt forskning i form av utvecklandet av ett nytt bedömningsinstrument som ska baseras på ett arbetsprov för bilkörning som alternativ till uppkörning.

Författare

Ingegerd Humby Cecilia Olsson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för nervsystem och rörelseorgan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..