Sök:

Stress vid inlärning

Inlärningslängd och behållning


Återgivningsträning är en inlärningsmetod som visats generera bättre behållning än andra inlärningsmetoder. Forskning har även visat att stress har negativ inverkan på kapaciteten i arbetsminnet och långtidsminnet. Därför genomfördes en studie för att undersöka stressens påverkan på inlärningslängd och behållning av 25 swahili-svenska ordpar med återgivningsträning som inlärningsmetod. Tjugosex försökspersoner fick lära sig orden i alternerade studie-/testperioder med ett slutligt test tre dagar efter inlärning. Det förväntades, mot bakgrund av tidigare forskning, att inlärningstiden skulle öka och behållningen vara sämre för försökspersoner i experimentgruppen. Som förväntat behövde försökspersonerna i experimentgruppen fler studie-/tesperioder än kontrollgruppen, medan det inte gick att påvisa signifikanta skillnader i behållning. Detta kan bero på överinlärning hos experimentgruppen eller att vald stressor, ljud, bidrog till belastning på den fonetiska loopen. Likheten i behållning kan även bero på att den upplevda stressen inte uppgick till en stressnivå, som enligt Yerkes-Dodsons lag, fötutsätts försämra prestationen. Nyckelord: återgivningsträning, inlärning, stress, arbetsminne

Författare

Zandra Åkerstedt

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..