Sök:

Strategiska val för Trivselhus, en fallstudie


I detta examensarbete studeras marknaden för gruppbyggda småhus i Sverige. Trivselhus är idag landets fjärde största tillverkare av modulhus med cirka 240 anställda och har som affärsidé att tillverka skräddarsydda hus där kunden har stort inflytande över husbyggnadsprocessen. Trivselhus har outnyttjad produktionskapacitet i sina fabriker och vill utreda möjligheterna att konstruera flera hus efter samma ritning för att öka beläggningen i fabrikerna. Den nya hustypen konstrueras helt utifrån Trivselhus ritningar och visionen är att montera upp dem i mindre bostadsområden för försäljning till kund. Den fallstudie som har genomförts i arbetet har syftat till att skapa en bred förståelse för hur branschen ser ut för gruppbyggda småhus. Studierna pekar på ett antal faktorer som skiljer sig åt jämfört med den tillverkningen som Trivselhus idag bedriver. Viktiga förutsättningar för den aktör som ska tillverka gruppbyggda småhus är en större kapitaltillgång jämfört med konventionell modulhustillverkning och kunskap kring markanskaffning och processen kring detaljplanering av mark. Genom sekundärdata skapas en förståelse av bostadsmarknaden i Sverige. Data över bland annat bostadsbyggande, byggkostnader, räntelägen och bostäders värdeutveckling presenteras, vilka tillsammans ger en bild av att det behövs ett ökat bostadsbyggande. En ekonomisk kalkyl över projekt där Trivselhus exploaterar ett område för bostadsbyggande har utförts. Kalkylen är inriktad på att beräkna kostnader och intäkter för 14 stycken radhus som Trivselhus ämnar uppföra i det kommande området. Arbetet som helhet pekar på både möjligheter till ökad lönsamhet genom värdeökning på mark, men också en ökad risk då kapital binds in för en längre tid än vid konventionell modulhustillverkning.

Författare

Gustav af Wåhlberg

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Forest Products

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..