Strategiska samarbeten
en modell för att förklara dess påverkan på prestation
Strategiska samarbeten blir allt vanligare mellan företag. Dessvärre
misslyckas många av dessa samarbeten av en eller annan orsak. För att
företagen inte skall misslyckas med sina samarbeten är det viktigt att känna
till karakteristika hos en samarbetspartner som kan påverka prestationen i
företaget. Syftet med studien är att utveckla kunskap inom ämnesområdets
strategiska samarbeten genom att skapa en modell för att visa samband mellan
en samarbetspartners karakteristika och prestation i ett företag.
Vi har för studien tillämpat ett deduktivt tillvägagångssätt för att utifrån
teorier skapa en grund för modellen. Den modell som vi har skapat har sedan
testats med hjälp av kvantitativa data och kompletterats med kvalitativa
data. Den kvantitativa datan har riktats mot 100 företagsledare
(svarsfrekvens 50 %) och återkoppling med tre företagsledare.
Slutsatsen är att en femtedel av begreppet prestation kan förklaras utifrån
modellen vi skapat. Modellens karakteristika hos en samarbetspartner är
rykte, lojalitet, resurser och attityder som påverkar ett företags
prestation.