Sök:

Strategiska samarbeten

en modell för att förklara dess påverkan på prestation


Strategiska samarbeten blir allt vanligare mellan företag. Dessvärre misslyckas många av dessa samarbeten av en eller annan orsak. För att företagen inte skall misslyckas med sina samarbeten är det viktigt att känna till karakteristika hos en samarbetspartner som kan påverka prestationen i företaget. Syftet med studien är att utveckla kunskap inom ämnesområdets strategiska samarbeten genom att skapa en modell för att visa samband mellan en samarbetspartners karakteristika och prestation i ett företag. Vi har för studien tillämpat ett deduktivt tillvägagångssätt för att utifrån teorier skapa en grund för modellen. Den modell som vi har skapat har sedan testats med hjälp av kvantitativa data och kompletterats med kvalitativa data. Den kvantitativa datan har riktats mot 100 företagsledare (svarsfrekvens 50 %) och återkoppling med tre företagsledare. Slutsatsen är att en femtedel av begreppet prestation kan förklaras utifrån modellen vi skapat. Modellens karakteristika hos en samarbetspartner är rykte, lojalitet, resurser och attityder som påverkar ett företags prestation.

Författare

Joakim Sagge Jonas Wikström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..