Strategisk ekonomistyrning - samsyn för helheten
en fallstudie av Luleå kommun
Simons levers of ControlManagement of controlFramgångsfaktorerNew Public ManagementOrganizational
controlStrategic management systemsStrategic management
accounting
Den offentliga sektorn har reformerats genom att adoptera principerna för
New Public Management vilket har inneburit att svenska kommuner utvecklat
och prövat nya organisations- och styrmodeller för att möta marknadens och
organisationernas krav på ökad effektivitet. Svenska kommuner är icke
vinstdrivande organisationer och har komplexa organisationsstrukturer på
grund av omfattande lagkrav. Varje förvaltning skulle i sig kunna utgöra en
egen organisation på grund av de varierande tjänsterna som lagen kräver att
kommunerna ska tillhandahålla. Inom svenska kommuner bryts visioner, mål och
strategier ned på varje nivå vilket medför en komplex styrning inom
organisationen. Det huvudsakliga syftet med uppsatsen är att beskriva och
förklara hur förvaltningar inom svenska kommuner styr sina verksamheter
genom strategisk ekonomistyrning. Syftet är även att identifiera och
analysera samband mellan framgångsfaktorer för strategiimplementering inom
valda verksamhetsgrenar. För att besvara syftet genomfördes en fallstudie av
Luleå kommun med respondenter från förvaltningarna och deras verksamheter.
På förvaltningsnivå genomfördes personliga intervjuer med respondenter från
Barn- och utbildningsförvaltningen, Tekniska förvaltningen och
Socialförvaltningen. På verksamhetsnivå genomfördes telefonintervjuer med
chefer på de lägre nivåerna inom respektive förvaltning.
Denna studie har visat att den strategiska styrningen inom svenska kommuner
bör präglas av en styrmodell som utgör en beteendestandard för de anställda
genom att ta hänsyn till sociala aspekter och beteendeaspekter på grund av
dess komplexa uppbyggnad. För att styrmodellen ska vara effektiv och stärka
organisationskulturen krävs det att värderingar och gränser sprids genom
hela organisationen. Feedback i både uppåt- och neråtgående led är ryggraden
i kvalitets- och effektivitetsmätning för att säkerställa att rätt
aktiviteter utförts men även att aktiviteterna utförts på rätt sätt. För att
besvara uppsatsens delsyfte framtogs framgångsfaktorer för
strategiimplementering inom valda verksamhetsgrenar. Dessa framgångsfaktorer
är: delaktighet, kommunikations- och informationsspridning, enhetliga
underchefer, lyhördhet för medborgarnas behov, övervinna motstånd och
projektgrupper. Framgångsfaktorerna är rangordnade efter deras betydelse och
mellan dem har ett samband visat sig.