Sök:

Storytelling som marknadsföringsverktyg

en studie om användandet av storytelling inom hotellbranchen


Dagens samhälle brukar betecknas som en upplevelseindustri där kundens drömmar, fantasier och upplevelser står i fokus. I flertalet turism- och resetidningar syns reportage där unika koncept ökat för att uppfylla den efterfrågan som råder på upplevelser. Idag krävs något utöver det vanliga för att utmärka sig på marknaden och de senaste tio åren har begreppet storytelling intagit folks medvetande och beskrivs som ett effektivt marknadsföringsverktyg, vilket handlar om att berätta en historia kring sin verksamhet. Då konkurrensen ständigt hårdnar är det viktigt att hitta en speciell inriktning som får folk att komma tillbaka samt prata om verksamheten. Storytelling är en differentieringsstrategi inom marknadsföring som fler och fler verksamheter anammar då de inser hur berättandets kraft kan skapa starka varumärken.Syftet med denna studie är att beskriva och undersöka begreppet storytelling genom att se hur tre gotländska hotell väljer att arbeta med detta, samt undersöka vilka eventuella effekter storytelling har gett verksamheterna. En kvalitativ utgångspunkt har använts där undersökningen har skett genom semi-strukturerade intervjuer med tre hotell, en verksam storyteller samt marknadschefen på Gotlands turistförening. En omvärldsspaning har genomförts för att urskilja dagens användning av storytelling inom hotellbranschen samt övriga samhället.Studien kopplar ihop storytellingbegreppet med teorier inom marknadsföring såsom differentiering, varumärkesuppbyggnad, word-of-mouth samt profil-, image- och identitetsskapande. Teorier valdes då storytelling är en differentieringsstrategi, där förhoppningen är att uppnå ett starkt varumärke genom att profil, image och identitet harmoniserar, och en vanlig effekt är word-of-mouth. I analysen ställs sedan teorier mot intervjuunderlag för att få svar på ställd problemfråga där bland annat förtroende och trygghet, storytellingens sanningsgrad och uppkomna effekter diskuteras.Slutsatsen i denna uppsats visar att storytelling är en effektiv strategi som hotell kan använda när de vill stärka sitt varumärke. När profil, image och identitet harmoniserar i en verksamhet blir varumärket starkt. Positiva effekter som nämns av de responderande hotellen är den nyfikenhet som väcks i kundens medvetande, word-of-mouth samt kundtillströmning. Det är viktigt att berättelsen är trovärdig och sann, och att all hotellpersonal har samma kunskap om berättelserna samt delar samma värderingar. Dock kan sanningen till viss del modifieras för att få historien eller berättelsen mer intressant samt vinkla berättelsen så den blir målgruppsanpassad.

Författare

Camilla Alsing Åsa Bergman

Lärosäte och institution

Högskolan på Gotland/Avdelningen för Företagsekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..