Sök:

Stolthet som en förutsättning för värdskap och framgångsrik upplevelseproduktion

Syftet med denna magisteruppsats i upplevelseproduktion är att: studera huruvida och på vilket sätt, frontpersonal vid två svenska mäss- och konferensanläggningar, upplever att yrkesstolthet är en faktor som motiverar till att utöva värdskap. Med ett hermeneutiskt förhållningssätt och en induktiv ansats har kvalitativa och semistrukturerade intervjuer genomförts. Totalt åtta informanter ingår i studien, fem av dessa är anställda vid Svenska Mässan i Göteborg, resterande tre vid Nolia i Piteå. Intervjuerna har transkriberats och analyserats. Litteraturstudier ligger till grund för den problemformulering som mynnar ut i syftet. Empiri och teori utgör grunden för analytisk resultatdiskussion och konklusioner. Studien visar att stolthet är en av flera avgörande faktorer för att utöva värdskap. Stolthet skapar inspiration. Inspiration behövs för att känna motivation. Frontpersonalen behöver motivation för att utöva ett gott värdskap. Värdskap ökar förutsättningarna för ett positivt bemötande mot gästen. Därmed är stolthet en faktor för framgångsrik upplevelseproduktion. Trots detta är det inte självklart att organisationerna har diskuterat och problematiserat stolthetens betydelse. Stolthetens förutsättningar och positiva effekter presenteras i uppsatsen. Förslag på fortsatt forskning och praktisk tillämpning redovisas. Företagsledare rekommenderas, att tillsammans med samtliga medarbetare, problematisera stolthet för att långsiktigt öka organisationens ekonomiska lönsamhet. Om Sverige skall lyckas uppnå visionen att bli världens mest gästvänliga land, måste vi inse innebörden av stolthet.

Författare

Elin Lundberg

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..