Sök:

Station Haga - En studie om Västlänkens sociala konsekvenser på lokalområdesnivå


I Göteborg pågår planeringen för en ny tågtunnel som ska binda samman pendeltågstrafiken tillgenomgående linjer. Västlänken, som den kallas, går under centrala staden och två nyastationslägen ska etableras. Trafikplaneringen har en viktig social dimension som inte alltiduppmärksammas i tillräckligt stor utsträckning. Infrastrukturella förändringar påverkar livet istaden, samt hur platser används och uppfattas. I Sverige finns inget lagkrav på att kartlägga socialakonsekvenser av ingrepp och projekt, något som däremot gäller för miljökonsekvenser. Trots dethar en trend av att upprätta sociala konsekvensbeskrivningar vuxit fram de senaste åren. Syftet medföreliggande studie är att undersöka hur etableringen av nya stationslägen påverkar det sociala liveti lokalområdet. Studiens syfte operationaliseras genom en fallstudie där en av Västlänkensstationslägen, närmare bestämt Station Haga, valts ut som undersökningsområde. Avsikten är attbesvara följande frågor:? Hur ser planerna för Station Haga ut vad gäller lokalisering och utformning? Vilka fysiskaförändringar kommer att äga rum i och med stationsetableringen?? Hur ser platsens nuvarande fysiska och sociala karaktär ut? Vilka funktioner har den ochvilken betydelse har dessa funktioner för lokalinvånare och besökare? Vilka verksamheterförekommer i området och vad har dessa för intressen i förhållande till platsen?? Vad har besökare, invånare och verksamma i området för uppfattningar om det planeradestationsläget? Vilka konsekvenser kan Station Haga tänkas få för platsen?Undersökningen är inspirerad av olika ramverk för sociala konsekvensanalyser. Tillsammans medteoretiska resonemang om vad som karakteriserar socialt hållbara stadsrum utgör dessa ramverkstudiens analytiska förståelseram. För insamlingen av data har ett antal olika metoder tillämpatssåsom observationer, en frågeundersökning, samtalsintervjuer och dokumentgranskning.Resultatet visar att Station Haga hamnar i ett område med stora sociala värden. Stationsentréernasom är på förslag hamnar på var sin sida Hagaparken som är en uppskattad rekreations- ochavkopplingsyta för vuxna och barn. Parken och dess omgivning har dessutom ett stortkulturhistoriskt värde och förknippas med en stark identitet av invånare och lokala aktörer.Enligt prognoser beräknas stationen få 20 000 - 30 000 av- och påstigande dagligen. Det ökadefolkflödet kommer rimligen att få konsekvenser både för Hagaparken och omgivningen. I praktikenhandlar det om ett flertal aspekter. För det första kan genomströmningen i parken öka vilket, isämsta fall, får negativa effekter för parkens funktion och karaktär. Vad gäller miljöerna omkringparken antas de få en mer urban och kommersiell profil. Många av verksamheterna i området ärpositiva till stationen då den, utifrån deras perspektiv, innebär större tillgänglighet ochtillväxtmöjligheter. Det finns dock en viss oro för att ökad attraktionskraft i området kommer attmedföra höjda fastighetspriser och hyror. En sådan utveckling vore negativt för områdetssmåskaliga karaktär. Att området får en mer urban karaktär kan också innebära fler kvällsöppnaställen vilket vore negativt ur ett boendeperspektiv. Vad gäller tryggheten i området kannyetableringar och ett ökat folkliv få positiva effekter, i synnerhet om detta sker i anslutning tillhuvudentrén.I slutändan är ansvaret för stationsområdets utveckling delat och hänger på flera instanser.Trafikverket kan dock påverka utfallet och förutsättningarna genom en stationsutformning som tarhänsyn till platsens förutsättningar och värden.

Författare

Moa Lipschutz

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..