Stadspolitik och Flaggskeppsbyggande
Fysisk planeringSpatial planning - urban designStadspolitikFlaggskeppsbyggandeGovernanceEntreprenörialismPlatsmarknadsföringOffentlig-privat samverkanSamhällsplaneringDiskursanalysösthammarHöganäsYstad
I vad som beskrivs som en globaliserad värld har konkurrens om resurser
förflyttats till en kommunal nivå. Platsmarknadsföring och kultur och
kreativitet framhålls ofta som viktiga aspekter för mål om hur den egna
kommunen görs attraktiv, något som upplevs ställa krav på en förändring och
förnyelse av den byggda miljön. Inte sällan handlar det om ikonbyggnader som
arenor och tät hög stadsmässig bebyggelse, något som främst varit förknippat
med storstäder där urbana dimensioner ses som naturligt.
I denna studie undersöks hur storstilade flaggskeppsbyggnader motiveras och
legitimeras i mindre kommuner och vad detta innebär för planeringen och
planerarens roll. Denna utveckling diskuteras i huvudsak utifrån hur
stadspolitiken kan sägas karaktäriseras av mål och aktörer, samt utifrån hur
språket genom diskurser söker definiera ett handlingsutrymme. Detta görs
utifrån ett diskursivt fält bestående av forskning, planeringsprofession och en
lokal stadspolitisk praktik där Östhammar, Höganäs och Ystad kommun utgör
studieobjekt.
Analysen belyser den innebörd som flaggskeppsbyggnader ges för ekonomisk
utveckling och hur det präglar stadspolitiken, något som inte är oproblematisk
bland annat sett till en offentlig-privat samverkan. Resonemang förs också
kring den tilltro planeringen tillskrivs som verktyg att forma attraherande
fysiska miljöer möjliga att marknadsföra. Likaså kring planerarens roll i en
process och stadspolitik med både starka ekonomiska och politiska intressen.
Studien visar sammanfattningsvis att storstadens ideal och tankegods tillsynes
också anammas av mindre städer och kommuner.