Sök:

Stadsplaneringens inverkan på trafiken

En jämförande studie av trafiksäkerhet och trygghet mellan olika bostadsområden


Påverkas ett bostadsområdes trafikmiljö av hur det planerats? Det är frågan som ligger till grund för detta examensarbete. Arbetet har avgränsats till att endast behandla bostadsområdets trafikmiljö utifrån trafiksäkerhet och trygghet. För att besvara syftet har fyra bostadsområden i Luleå kommun undersökts och jämförts. De fyra områdena är Gamla Notviken, Hertsö Kullar, Lerbäcken och Lulsundet. Områdena har gemensamt att de till stor del består av småhusbebyggelse. Deras struktur baseras på olika planeringsprinciper, två av områdena har en mer traditionell rutnätsstruktur medan två byggts utifrån principerna i SCAFT. Från vart och ett av områdena har olycksstatistik, hastighetsnivåer och trafikmängder samlats in och jämförts. Dessutom har en enkät om trafikmiljön skickats ut till de boende. Studien visar att det finns skillnader i trafikmiljön mellan de olika områdena. Dessa beror till viss del på hur de planerats. Vad som även framkommit är att de boendes uppfattning av trafikmiljön till större del grundar sig på de regleringar av trafiken som gjorts och av den trafik som förekommer där än på gatustrukturen i sig. Dock grundar sig dessa ofta i områdets gatustruktur och planering. Några av rapportens slutsatser presenteras nedan. ? Hastigheten är lägst på bostadsgator i områden med differentierat trafiknät, särskilt om dessa gator är slingor. ? I områden med differentierat trafiknät innebär en högre skyltad hastighet inte en högre verklig hastighet. ? Sett över ett områdes alla gator är hastigheterna jämnare i områden med rutnätsstruktur. ? Hastigheterna är lägre på matargatorna/infarterna om deras utformning är mer bostadsgata än genomfartsväg. ? En låg trafikmängd behöver inte betyda låg hastighet. ? Genomfartstrafik, oavsett mycket eller lite, upplevs som otryggt av de boende. ? Busstrafik på bostadsgator uppskattas inte av de som bor längs dem. ? Låg hastighet är viktigt för en trygg trafikmiljö. ? Breda gator uppskattas av många boende. ? Antal trafikolyckor verkar inte bero på gatustrukturen. ? Det är ovanligt med motorfordonsolyckor i bostadsområden.

Författare

Ida Persson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..