Sök:

Stadsplanerares syn på sin roll och relation till politiker

En inblick i stadsplaneringsprocessen

Den här studien är en fördjupad inblick i stadsplanerarnas perspektiv och synpunkter på sin roll och relation till politiker. Syftet med studien är att identifiera hur stadsplanerare ser på sin roll och relation till politikerna, och vilka konfliktpunkter det finns mellan dem i planeringsprocessen. Följande teman är fokus för studien: Stadsplanerarens syn på sin roll, Stadsplanerarens tolkning av kunskap, Stadsplanerarens syn på politikernas roll och Kommunikation.Litteraturstudierna redogör för stadsplanerarnas och politikernas relation till varandra utifrån ett kunskaps-, kommunikations- och självbildsperspektiv. Stadsplanerare och politiker är till stor del beroende av de obligatoriska spelreglerna som ges av lagstiftningen men påverkas också av externa aktörer och intressenter. Både stadsplanerare och politiker strävar efter en friktionsfri planprocess, dock är det svårt att åstadkomma de har olika kunskapsnivåer, förväntningar och motiv.Två stadsplanerare i en mellanstor kommun i Stockholm ger sin syn på rollen som planerare och relation till politiker. Resultatet från intervjuerna visar att stadsplanerarna ser sig själva som experter och kunskapsförmedlare. Både deras och politikernas kunskapsnivå är en viktig faktor för planeringsprocessens tidsåtgång. Intervjuerna visar också att möjlighet till förmedling eller delning av kunskap är viktigt. En annan förutsättning är att antalet forum där kommunikation och kunskapsdelning kan ske är tillräckliga.Stadsplanerarna belyser att lagstiftarens ramar som t.ex. samråd, planprogram och översiktsplan behöver komplement. Det behövs fler forum där stadsplanerare och politiker ges möjlighet att kommunicera, interagera och dela kunskap. Avslutningsvis indikerar studien att fler forum behövs för att effektivisera planeringsprocessen ur ett tidsperspektiv.   

Författare

David Gharibo

Lärosäte och institution

KTH/Urbana och regionala studier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..