Sök:

Stabila strukturer för turbulenta omgivningar


Flygbolag måste idag följa en mängd olika lagar och regler för att få bedriva sin verksamhet. Samtidigt är de verksamma i en väldigt dynamisk bransch där efterfrågan kan variera kraftigt beroende på händelser utanför företagets kontroll. De måste därmed både ha en stabil organisation samt en förmåga att förändra sig för att kunna vara konkurrenskraftiga. Organisations-strukturer beskrivs ofta som mer eller mindre stabila respektive flexibla. Uppfattningen är dock att en högre flexibilitet medför ett avkall på stabiliteten. Men måste en ökad flexibilitet betyda att organisationens stabilitet minskar? Hur har arbetet med Turnaround 2005 inom koncernen SAS påverkat organisations-strukturens stabilitet respektive flexibilitet? Kan det vara så att det, inom flygbranschen, finns ett samband mellan stabilitet och flexibilitet i organisationsstrukturen, där ökad flexibilitet är en förutsättning för att kunna bli stabil? Syftet med uppsatsen är att studera ett förändringsarbete i ett flygbolag för att förstå relationen mellan de stabila respektive flexibla faktorerna i organisationsstrukturen.Hypotesen vi utgår från är att en organisation inte blir mindre stabil för att den blir mer flexibel. För att uppnå uppsatsens syfte gör vi en kvalitativ undersökning som består av en dokumentanalys samt av kompletterande kvalitativa intervjuer. Underskning utgår från redan befintliga teorier och är därför deskriptiv. Den teoretiska referensramen utgår från begreppen organisationsstruktur, flexibilitet samt stabilitet. Det insamlade empiriska materialet analyseras utifrån de presenterade teorierna genom en analys av meningsinnehållet. Resultatet visar att det finns indikationer på att stabiliteten är beroende av flexibiliteten och tvärtom. SAS organisationsstruktur har efter Turnaround 2005 blivit mer flexibel men också mer stabil, vilket tyder på att en organisationsstrukturs stabilitet inte nödvändigtvis minskar för att den blivit mer flexibel.

Författare

Lina Normark Daniela Santo Linda Bensered

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..