Sök:

Språkstörning

en pedagogisk utmaning


Föreliggande examensarbete handlar om elever med diagnosen språkstörning. Syftet medden här studien är att få ökad kunskap genom att utforska nio pedagogers erfarenheter i attstödja lärandet hos dessa elever. För att uppnå syftet har arbetet riktats in mot följandefrågeställningar:1. Hur bör skolmiljön vara utformad, enligt några tillfrågade pedagoger, för att stödjaelevernas lärande och utveckling?2. På vilka sätt kan, enligt några tillfrågade, pedagoger stödja läsinlärningsprocessen?Den teoretiska delen tar upp grundskolans styrdokument, tankar kring lärandemiljö ochläsinlärningsprocessen. En central plats tar presentationen av diagnosen och dekonsekvenser det kan få i de olika språkliga delarna i sambandet med flerspråkighet ochanpassningar i skolmiljön.Datainsamlingsmetoden som användes var kvalitativa intervjuer med semistruktureradefrågor, med nio utvalda pedagoger i en mellansvensk kommun. Resultatet på frågeställningett sammanfattas enligt följande teman: klassrumsmiljö där ett individanpassat och varieratarbetssätt poängteras, struktur och förhållningssätt lyfter fram tydlig struktur ochkontinuitet, kompensatoriska hjälpmedel tar fram vikten av individanpassade hjälpmedel,samt sociala relationer betonar vikten av vuxnas närvaro. Resultatet på frågeställning tvåenligt följande teman: språklig medvetenhet där Lundberg & Sterner (2010)Bornholmsmaterial lyfts fram samt läsinlärning där ljudningsmetoden anses framgångsrik.Diskussionen visar på en tydlig samstämmighet mellan den lästa teorin och informanternaerfarenheter.

Författare

Gun Niklasson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..