Språkpolitisk förändring i Tornedalen efter 1968
med avseende på skolväsendet
Uppsatsens syfte är att utreda vad som hänt med utvecklingen inom Tornedalens skolväsende vad gäller språkfrågan efter det att en utredning på uppdrag av Skolöverstyrelsen 1968 färdigställts, fram till starten av Pello kultur- och språkskola hösten 2003. Metoden var att analysera utredningar, lagar, förordningar samt projektplanen för Pello kultur- och språkskola. Resultatet visar en utvecklingen för bevarande, uppmuntran och stöd för Tornedalens språk, meänkieli och svenska. Pello kultur- och språkskola är det senaste i denna utvecklingsfas. I skolan finns Tornedalens språk ständigt runt eleverna eftersom finska och svenska elever samt lärare blandas i en för språket positiv miljö. Tornedalens kultur och historia är en viktig del i undervisningen. Skolan är ett sätt att återuppbygga det som tidigare motarbetats via försvenskningen och ett sätt att överleva hotande nedläggningar, samt fungera som modell för gränsöverskridande samarbete inom skolväsendet. Detta har möjliggjorts via EU då skolan är ett EU-projekt åren 2003-2006.