Sök:

Språkbarriärers betydelse för omvårdnadsbedömningen.


Språkbarriärer är en verklighet för patient- sjuksköterskerelationen vid omvårdnaden idagens hälso- och sjukvård vilket är relaterat till den ökade globaliseringen med ökadmigration. Patientsäkerhetsorganisationer såsom den svenska Socialstyrelsen, denamerikanska The Joint Commission samt WHO betonar att kommunikation mellanpatienter och vårdpersonal är ett riskområde för patientsäkerheten vilket i storomfattning orsakar vårdskador. Begreppet kommunikation är ett av kriterierna iomvårdnadsprocessen och flera omvårdnadsteoretiker lyfter fram begreppet som enviktig del i olika omvårdnadsteorier. Syftet med denna litteraturstudie var att belysavilka konsekvenser språkbarriärer har för sjuksköterskans omvårdnadsbedömning ochpatientens hälsa. Litteraturstudien utgick ifrån tolv vetenskapliga artiklar, elvakvalitativa samt en kvantitativ. Data analyserades med induktiv kvalitativinnehållsanalys. Resultatet delades in i två teman: bristande omvårdnadsbedömningsamt konsekvenser för omvårdnaden. Vårdlidande var det övergripande latenta tematvilket innebär att de negativa konsekvenserna av språkbarriärer leder till vårdlidande förpatienten. Bristande omvårdnadsbedömning gällde fysiska symtom såsom andning/cirkulation, smärta, sår och nutrition. Även sömn, psykosociala och andliga/kulturellabehov visade sig bristande vid omvårdnadsbedömning. Konsekvenserna blevcirkulations- och andningsproblem, bristande läkemedelsbehandling och uteblivnaundersökningar. Andra betydande konsekvenser var bristande kommunikation gällandeinformation och stöd samt bristande tillit i patient- sjuksköterskerelationen. Vidarestudier av detta område skulle kunna gå djupare och studera språkbarriärers karaktärsamt konsekvenser i skilda vårdsituationer med patienter från skilda språkligabakgrunder. Ett annat område för vidare forskning kan vara att utforma språkhjälpmedelvilket kan användas i vårdmötet.

Författare

Gun Eliasson

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..