Sök:

Sportsponsring

en fallstudie av SSAB Tunnplåt


Konkurrensen om kunderna ökar allt mer och mer, och det gäller för företagen att hitta unika koncept som särskiljer dem gentemot sina konkurrenter. Genom effektiv marknadsföring har företagen en chans att bryta igenom dagens mediabrus, och på så sätt nå ut med sitt budskap till den tilltänkta målgruppen. Ett av de kommunikationsmedel som företagen kan använda sig av är sponsring, som har visat sig vara det snabbast växande marknadsföringsverktyget. I denna uppsats har sportsponsring, som är den överlägset största typen av sponsring samt vanligast, studerats. I tidigare studier kring detta ämne, hävdas att det främsta motivet att företag använder sponsring är för att exponera sig mot sin målmarknad. Vi däremot, såg det istället intressant att studera ett företag som lägger ner en mängd resurser på sportsponsring, men som väljer att inte använda detta i exponeringssyfte mot kunden. Vi fann därmed att företag på den industriella marknaden många gånger väljer att använda sin sponsring på detta sätt. Syftet med denna uppsats var att öka kunskapen om hur svenska företag arbetar med sin sportsponsring. För att uppnå detta syfte kontaktade vi SSAB Tunnplåt och genomförde en fallstudie av företaget. Två intervjuer gjordes med företagets sponsringsansvariga: dels genom en personlig intervju på plats med chefssekreteraren Carin Sundén, dels genom en telefonintervju med ekonomichefen Stefan Enbom. Efter att ha genomfört denna studie identifierade vi att SSAB Tunnplåt främst har som mål och motiv med sin sportsponsring att stärka relationen till de anställda, samt framstå som ett ansvarstagande samhällsengagerande företag i regionen. Vi tittade även på hur företaget väljer ut sina objekt, samt om de är medvetna om de risker, till exempel doping, som sportsponsring kan medföra. Där kom vi fram till att SSAB Tunnplåt medvetet väljer ut sina sponsringsobjekt strategiskt, samt använder sig av en väldefinierad sponsringspolicy som underlag i urvalsprocessen. Alla avtal är välskrivna och innehåller klausuler som behandlar tänkbara risker. Vidare sponsrar företaget enbart lag och inga enskilda sportutövare, vilket i sin tur skall skydda företaget ytterligare från eventuella skandaler. Slutligen såg vi att SSAB Tunnplåt genom sina långsiktiga satsningar försöker bygga upp ett förtroende till sina sponsringsobjekt, som även detta skall förhindra avtalsbrott.

Författare

Jessica Nygren Karin Morin

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..