Sök:

Sponsring ur ett redovisnings- och beskattningsperspektiv


Enligt alla respondenter finns det ett stort behov av ny lagstiftning. Det lagförslag som lades av Stockholms handelskammare i november 2006 skulle underlätta avsevärt för alla respondenter. Rättsinstansens definition av sponsring ligger till grund för tillämpningen och därmed för rättspraxis. Mellan rättsväsendets definitioner av sponsring och den företagsekonomiska definitionen finns ett stort gap vilket har lett till att Skatteverkets på rättspraxis baserade riktlinjer inte följs. Riktlinjerna upplevs av företagen som orimliga och verklighetsfrämmande. Sponsring är marknadsföring och borde skatterättsligt behandlas neutralt i förhållande till andra marknadsföringsverktyg vilket inte är fallet. De mycket oklara reglerna om värdering av motprestationer leder till att det är omöjligt för företagen att i förväg beräkna nettokostnaden för sponsring. Trots lagfäst gåvoförbud i aktiebolagslagen anser Regeringsrätten att sponsring delvis bör betraktas som gåva.

Författare

Jesper Ahlkvist Annika Olsson Sofia Andersson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..