Sök:

Sponsorers värdering av ideella föreningars varumärke

En fallstudie på IFK Luleå


Att fo?retag arbetar ha?rt med att sta?rka sitt varuma?rke a?r ingen hemlighet men a?ven ideella fo?reningar arbetar aktivt med sitt varuma?rke. Problemet fo?r ideella fo?reningar a?r att de inte la?ngre kan fo?rlita sig pa? biljettfo?rsa?ljning och medlemskap utan mer ma?ste fo?rlita sig pa? sponsorers finansiering. Avsaknaden av ett tydligt varuma?rke bidrar till att ideella fo?reningar idag inte fa?r maximal sponsring. Syftet med denna studie a?r att fa? kunskap och fo?rsta?else i hur fo?retag va?rderar varuma?rket hos ideella idrottsfo?reningar na?r de va?ljer vilka sponsorobjekt de vill sponsra. Studien a?r en fallstudie av kvalitativ karakta?r da?r tolv sponsorer har valts ut fo?r semi-strukturerade intervjuer. Resultatet visade pa? att ideella idrottsfo?reningar borde skapa en efterfra?gad association som sponsorer vill sponsra. Fo?reningarna borde a?ven ha ett attraktivt na?tverk da?r sponsorer kan delta i na?tverkstra?ffar samt skapa affa?rsrelationer. En ideell idrottsfo?rening bo?r a?ven agera som ett fo?retag samt ha en god kvalitet i allt de go?r.

Författare

Emma Fornstedt Emil Wallgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..