Sök:

Spin-off på Stockholmsbörsen

motiv och marknadens förväntningar

Denna uppsats är en eventstudie av fenomenet spin-off, som innebär att en del av ett bolag eller ett dotterbolag görs självständigt och börsintroduceras. De nya aktierna delas ut gratis till moderbolagets aktieägare. Syftet med uppsatsen är att undersöka de motiv som svenska bolag angivit till en spin-off och att med hjälp av marknadsmodellen undersöka bolagens avvikelseavkastning vid tillkännagivandet av en planerad spin-off. Dessutom studeras marknadens reaktion på det slutgiltiga beslutet vid bolagsstämman. För att se om det fanns ett samband mellan marknadens förväntningar och bolagens motiv genomfördes två regressionsanalyser. Resultaten av undersökningen visar att företagen i princip anger samma motiv som påträffats i tidigare studier. Informationen om en spin-off gav en kumulativ överavkastning på 0,59 % och 2,59 % då eventfönster på 11 respektive 2 dagar användes, även detta stämde överens med tidigare forskning. Inget tydligt samband mellan motiv och avvikelseavkastning upptäcktes med hjälp av regressionsanalyserna. Svaga samband tydde dock på att mindre vanliga motiv ger högre överavkastning än vanligt förekommande motiv och att ett fåtal motiv ger högre överavkastning än många. Företagen som ej angav fokus på kärnverksamheten som motiv hade högre avvikelseavkastning än företagen med detta motiv. Denna slutsats står i strid med tidigare forskningsresultat. Marknadens reaktion på bolagsstämmor med beslut om spin-off var negativ. Intervjuer med aktieanalytiker pekade på att den negativa reaktionen kunde bero på att avstämningsdagen för rätt till erhållande av dotterbolagets aktier ofta ligger i direkt anslutning till bolagsstämman.

Författare

Anna Spangs

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..