Spela tillsammans
en studie av pedagogiska förhållningssätt hos lärare inom den kommunala musikskolan
I samband med att musikskolorna växte fram institutionaliserades en gammal
undervisningstradition, som därmed blev tillgänglig för alla. Till detta
fogades olika styrdokument som verksamheten skulle följa. Musikskolorna har
genom åren kritiserats för att bedriva undervisning som inte kan kopplas
till elevens egen vardag och med denna problematik som bakgrund syftade
således denna uppsats till att undersöka vilka pedagogiska förhållningssätt
lärarna byggt sin undervisning på. Undersökningen genomfördes genom
kvalitativa intervjuer med fem blåslärare i norra Sverige. Materialet har
analyserats och tolkats utifrån ett hermeneutisk synsätt. Lärarna upplevde
att musikskolans roll var bred, där de bar uppgiften att inspirera
eleverna. En möjlighet att erbjuda eleverna olika undervisningsformer
efterfrågades och det visade sig att olika lärare prioriterar på olika
sätt. Samtidigt framkom att det sällan sker diskussion kring själva
essensen av varför man undervisar.