Sök:

Spela tillsammans

en studie av pedagogiska förhållningssätt hos lärare inom den kommunala musikskolan


I samband med att musikskolorna växte fram institutionaliserades en gammal undervisningstradition, som därmed blev tillgänglig för alla. Till detta fogades olika styrdokument som verksamheten skulle följa. Musikskolorna har genom åren kritiserats för att bedriva undervisning som inte kan kopplas till elevens egen vardag och med denna problematik som bakgrund syftade således denna uppsats till att undersöka vilka pedagogiska förhållningssätt lärarna byggt sin undervisning på. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med fem blåslärare i norra Sverige. Materialet har analyserats och tolkats utifrån ett hermeneutisk synsätt. Lärarna upplevde att musikskolans roll var bred, där de bar uppgiften att inspirera eleverna. En möjlighet att erbjuda eleverna olika undervisningsformer efterfrågades och det visade sig att olika lärare prioriterar på olika sätt. Samtidigt framkom att det sällan sker diskussion kring själva essensen av varför man undervisar.

Författare

Anna Hallgren

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Utbildningsvetenskap

Nivå:

Detta är en C-uppsats.