Sök:

Spel och skandal i Rapport

En analys av politik- och samha?llsbevakningen i Sveriges Televisions Rapport under a?ren 1985 till 2012 ur ett kommersialiseringsperspektiv


I den ha?r uppsatsen har vi underso?kt i vilken utstra?ckning den o?kade kommersialiseringen av mediemarknaden i stort har pa?verkat Sveriges Televisions nyhetsprogram Rapport. Vi har analyserat huruvida bevakningen av politik och samha?lle har blivit mer kommersialiserad under a?ren 1985 till 2012. Teoretiskt har vi utga?tt fra?n Jesper Stro?mba?cks och Anna Maria Jo?nssons definitioner av kommersialisering: minskat utrymme fo?r politik, o?kat utrymme fo?r spel- och skandalgestaltningar, personifiering och snuttifiering.Studien bygger pa? en kvantitativ inneha?llsanalys av inslag om politik och andra samha?llsfra?gor fra?n Rapports 19.30-sa?ndningar vecka 11 a?ren 1985, 1990, 1995, 2000, 2005, 2010 och 2012. Totalt omfattar underso?kningsmaterialet 157 inslag fra?n 49 nyhetssa?ndningar.Analysen visar att formen fo?r nyhetssa?ndningarna har fo?ra?ndrats mycket genom a?ren, speciellt mellan 1985 och 1990 da? det skedde stora fo?ra?ndringar i hur journalistiken presenterades. Men underso?kningen visar inte att Rapports politik- och samha?llsnyheter har blivit mer kommersialiserade. 

Författare

Leyla Hosseini Omi Gibba

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..