Sök:

Spel och Internet och olika social bakgrund


Den här uppsatsen har som syfte att undersöka hur ungdomars dator- och TV-spelande, chattande och Internetanvändning påverkas av deras socioekonomiska bakgrund. Den består av en genomgång av den senaste forskningen i Sverige som är relaterad till ämnet och en enkätundersökning där 142 elever i skolår 7 ? 9 medverkar. Undersökningen är baserad på enkäter som jag delat ut i två skolor ? Abbeskolan och Boåskolan. De två skolorna representerar i undersökningen barn till föräldrar från de lägre socialgrupperna respektive de högre socialgrupperna. Den sammanlagda speltiden för TV-spel och datorspel är ungefär den samma på båda skolor. Det finns dock skiljelinjer. Abbeskolans pojkar spelar i betydligt större utsträckning TV-spel än Boåskolans pojkar och viceversa gäller för datorspel. Ett annat exempel är hur pojkar från lägre socialgrupper chattar mer än pojkar från högre socialgrupper. Undersökningen är med kombinationen ungdomars spel- Internetvanor och socioekonomisk bakgrund den enda i sitt slag. Resultaten återspeglar populationen, de två skolorna, och kan därför inte ses som representativ för svenska ungdomar, utan är till för att skapa en grund för vidare forskning.

Författare

Anders Malmros

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..