Sök:

Specialpedagogisk skolutveckling. En studie om roller och samarbete mellan specialpedagoger och skolledare


Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om och i så fall hur grundskolor, arbetar med specialpedagogiska skolutvecklingsfrågor samt vilken roll skolledare respektive specialpedagoger har i denna process. Syftet har utmynnat i följande forskningsfrågor: Finns det någon specialpedagogisk skolutveckling på de undersökta skolorna och om, hur beskrivs den av rektorer och specialpedagoger i så fall? Hur ser specialpedagogens roll ut i den eventuella skolutvecklingen? Hur ser rektorns roll ut i skolutvecklingen? Finns det något samarbete mellan specialpedagog och rektor i skolutvecklingsprocesser och hur ser det ut i så fall? Teori: Uppsatsen tar utgång i rationalistisk organisationsteori som till skillnad från naturvetenskapliga teorier inte söker sig efter absoluta sanningar utan talar snarare om sannolikheter och regelbundenhet (Jacobsen & Thorsvik). För att bättre förstå skolutveckling samt specialpedagogisk skolutveckling användes Bergs (2003) frirumsmodell samt Scherps och Blossnings teori om skolutveckling för analys av resultat, dvs. beskrivning av specialpedagogisk skolutveckling, roller och samarbete. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och grundas på 8 intervjuer genomförda inom samma kommun varav, fyra med rektorer och fyra med specialpedagoger. Två specialpedagoger jobbade på samma skola som den intervjuade rektorn, medan två av rektorerna var specialpedagoger i botten. Intervjuerna transkriberades och analyserades med fokus på skolutveckling, specialpedagogens samt rektors roll och deras samarbete utifrån Bergs, Scherps och Blossings teorier och den hermeneutiska spiralen. Svaren grupperades efter olika teman som visade sig vara centrala för undersökningens syfte. Resultat: Rektorer på de undersökta skolorna jobbar med specialpedagogisk skolutveckling. De ser på skolutvecklingen som på en process som aldrig tar slut. Specialpedagoger ser på skolutvecklingen genom specialpedagogiska termer, inkludering, integrering och en skola för alla. Skolledarnas roll är ansvar för all slags skolutveckling. De ska se till att initiera och ha kompetent personal som kan verkliggöra denna process. Specialpedagogernas roll i skolutvecklingen visades skifta; allt från att inte vara delaktig alls till att driva själva processen. Alla rektorer medger att specialpedagoger är deras högra hand och är inblandade i nästan alla utvecklingsprojekt på skolan och specialpedagoger berättar att rektorns stöd är avgörande för deras arbetsuppgifter. Samarbetet de två parter emellan förekommer i tre av fyra fall kring specialpedagogiska utvecklingen av skolan. Resultatet visar även att ett gott samarbete mellan rektor och specialpedagog gynnar den specialpedagogiska skolutvecklingen, dvs. uppbyggandet av en skola för alla som i sin tur gynnar de enskilda elever, speciellt dem i behov av särskilt stöd.

Författare

Vernesa Slatina

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..