Sök:

Spare part split levels

a standard model to use when breaking down spare parts at Atlas Copco Underground Rock Excavation


Atlas Copco saknar i dag tydliga riktlinjer för hur man skall bryta ner sina reservdelar. Detta har medfört att antalet reservdelar som erbjuds till en komponent, den så kallade köpnivån, skiljer markant mellan olika maskiner och även inom en maskin. Syftet med examensarbetet var att hitta en modell för hur man skall sätta köpnivåer på reservdelar utifrån ett kund- och lönsamhetsperspektiv. Författarna har valt att dela upp arbete i fyra faser. Undersökningen har till stor del bestått av intervjuer och workshops med en stor mängd intressenter i Sverige, Kanada och USA. Respondenterna består av kunder, leverantörer, och personer inom Atlas Copco som direkt berörs av vilken köpnivå företaget erbjuder. Tillgänglig teori på området har använts för att validera de teorier som framkommit under intervjuer och workshops. En modell för bestämning av köpnivåer har skapats baserat på de faktorer som visat sig vara mest signifikanta under undersökningen. Dessa fyra faktorer är pris, komplexitet och konsumtion på komponenten samt den köpnivå som leverantören erbjuder. För att modellen skall fungera optimalt behövs en standardiserad kit strategi. Författarna har skapat ett förslag på en sådan med utgångspunkt i de kit som erbjuds i dag. En detaljerad arbetsgång har skapats för att göra modellen mer lättanvänd samt för att undvika subjektiva tolkningar av dess syfte. I denna arbetsgång kan användaren följa en stegvis manual för hur denne skall agera i bestämmandet av vilken köpnivå Atlas Copco skall använda på en komponent. Med hjälp av den modell och arbetsgång som framtagits i detta examensarbete kan Atlas Copco få en mer homogen köpnivå på sitt reservdelssortiment samt effektivisera den process som är kopplad till framtagning av köpnivåer.

Författare

Martin Johansson Johan Jonsson

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap/Industriell logistik

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..