Sök:

Space Syntax som analysverktyg vid cykeltrafikplanering


Cykeltrafiken har kommit att ta allt större plats i trafikpolitiska sammanhang och har numer ensjälvklar roll i utvecklingen av hållbara transportsystem. Såväl nationella som kommunala mål omett ökat cyklande tyder på en utbredd tro om att det finns en latent efterfrågan av nycykelinfrastruktur. I dagens cykeltrafikplanering görs ofta ingen åtskillnad mellan nuvarandecykelflöden och latent utnyttjande av infrastrukturen, vilket kan hindra utvecklingen avcykeltrafiken. Det finns därför behov av att utveckla nya metoder för att hitta och påvisa latentefterfrågan. Det har visat sig att analyser baserade på Space Syntax stämmer väl överens medobserverade flöden av gång- och fordonstrafik. För att undersöka om metoden kan användas föratt också förutspå cykeltrafikflöden, tillämpas i denna studie teorierna bakom Space Syntax i enanalys av trafiksituationen i Umeå. Hypotesen har varit att Space Syntax kan användas för atthitta och påvisa en latent efterfrågan av ny cykelinfrastruktur. Space Syntax analyserar vägnätetsrumsliga struktur men bortser helt från vägnätets fysiska egenskaper samt var stadens start- ochmålpunkter finns lokaliserade. Därmed kan Space Syntax sägas visa potentialen för cykelflöden ivägnätet givet att förutsättningarna för framkomlighet och säkerhet är lika överallt. Studiensresultat visar att Space Syntax fungerar vid analys av cykeltrafik. En stor del av skillnaderna icykelflöden mellan olika platser i Umeå kan förklaras med Space Syntax. Studien indikerar ocksåatt metoden kan vara användbar för att påvisa latent efterfrågan av ny cykelinfrastruktur.

Författare

Oskar Malmberg

Lärosäte och institution

KTH/Urbana och regionala studier

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..