Sök:

Sovjetiska krigsfångar i Norge under Andra världskriget


Morgonen den 9 april 1940 gick de tyska trupperna till anfall mot Danmark och Norge. Beredskapen i Norge var låg när anfallet kom. Detta eftersom att Norges utrikespolitik hade gått ut på att inte reta upp någon av stormakterna. Därför var den norska regeringen inte beredd på ett anfall från Nazityskland. Mellan åren 1941 och 1945 var det mellan cirka 80 000 och 100 000 sovjetiska krigsfångar som sändes till Norge. Hitler hade stora byggplaner för Norge. Nordnorge hade en svag infrastruktur något som Hitler ville förändra. De sovjetiska krigsfångarna som hade tillfångatagits av tyskarna placerades i hela Norge och två tredjedelar av dem placerades i Nordnorge. Teorin som användes behandlade avhumanisering som innebär att genom att uppfylla tre punkter, samtidigt eller var för sig rättfärdiga våld. De tre punkterna är att genom order oppifrån legitimera våld, våld sker rutinmässigt och den tredje punkten är när människor blir avhumaniserade genom ideologi, indoktrinering samt moraliskt och fysiskt förfall bland fångarna. Tillvaron för de sovjetiska krigsfångarna var mycket dålig, den bestod av smuts, löss och svält. Maten var underhaltig, den kunde bestå av en liten ranson bröd på morgonen och på kvällen efter 12-13 timmars hårt arbete fick de en tunn soppa kokt på kål och vatten. Även de hygieniska förhållandena var mycket dåliga. Dricksvattnet var i kontakt med vatten som kom från kanaler som drog med sig smuts och avföring från hus. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur de sovjetiska krigsfångarna utnyttjades i Norge under Andra Världskriget och vilken betydelse det fick för Norge. De sovjetiska krigsfångarna skickades till Norge som en del av Organisation Todts, OT, uppdraget var att bygga upp en ny infrastruktur i Norge. OT fick ansvaret att bygga Nordlandsbanan, riksväg 50 (E6) samt olika fästningsanläggningar, flygplatser och dockor för större skepp. På Nordlandsbanan byggdes det en järnväg mellan Stavanger och Oslo. Det skulle även byggas en järnväg mellan Trondheim och Narvik för att säkra transporten till Nordfronten och kunna frakta malm från Kiruna. I Nord- Troms och Finnmark planerades att bygga en järnväg från Nordreisa mot den finska gränsen över Kautokeino och Karasjok, vidare längst Tanaelva till Skippagurra, något som geografiskt skulle bli svårt på grund av stora myrområden. Ytterligare en viktig uppgift var att bygga, modernisera och vintersäkra vägar. Riksväg 50 (E6) var den viktigaste förbindelsen för militären och den tyska Wehrmacht. Det skulle också byggas snötunnlar längst vägen för att vägen skulle kunna vara öppen även vintertid. Atlanthavsvallen var även det en viktig uppgift som skulle verkställas, det var en befästning kring Atlantkusten för att skydda Norge mot angrepp från de allierade. I Trondheim och Bergen skulle det byggas bombsäkra ubåtsbunkrar. Att de sovjetiska krigsfångarna som skickades till Norge för att arbeta med de olika projekten hade en viktig del i Norges uppbyggnad. Även om det var påNazitysklands initiativ som krigsfångarna kom till Norge för att arbeta, hadeNorge stor vinning på det. Norge hade en outvecklad infrastruktur, exempelvisi Nordnorge var vägarna avstängda på vintern för att de var för dåliga. Detvar enorma projekt som Nazityskland hade för Norge, det var projekt som Norge varken hade haft arbetskraft eller ekonomi att själva genomföra under den tiden. Sovjetunionen hade inte skrivit under Genèvekonventionen från 1929, vilket var ett argument från Nazitysklands sida att behandla de sovjetiska krigsfångarna hur de ville. Det innebar även att norska och internationella organisationer inte kunde hjälpa krigsfångarna, på grund av att de endast kunde hjälpa de nationaliteter som skrivit på konventionen. Genèvekonventionen säger att krigsfångar skulle behandlas med hänsyn och humanitet. De skulle behandlas som landets egna soldater, vilket innebar att om Sovjetunionen skrivit på Genèvekonventionen skulle de sovjetiska krigsfångarna behandlas som de tyska soldaterna. Den grundläggande tanken är att våld, tortyr, förödmjukande behandling, gisslantagande, straff utan rannsakan ska vara förbjudna. Likaså sämre behandling på grund av ras, religion, nationalitet och politisk åsikt. Arbete som genomförs under fångenskap ska ge betalning till krigsfången. Eftersom Sovjetunionen inte skrivit på konventionen kunde tyskarna använda de sovjetiska krigsfångarna som arbetskraft till Norge utan att behöva betala eller behandla dem väl. Organiseringen av de sovjetiska krigsfångarna skedde genom Nazityskland. De befann sig till en början under Oberkommando die Wehrmacht, OKW. Det var dessa som bestämde vilka och hur många som skulle skickas till Norge, de var dessutom ansvariga för transporten av de sovjetiska krigsfångarna. År 1944 övergick ansvaret till Schutzstaffel der NSDAP, SS. Ansvaret över byggverksamheten i Nazityskland och i Norge hade Organisation Todt, OT. Hur de sovjetiska krigsfångarna skulle användas bestämdes tillsammans av OT, OKW och riksarbetsministeriet. Verksamheten i Norge i sin tur administrerades av Einsatzgruppe Wiking, EG Wiking. Betydelsen av de sovjetiska krigsfångarnas arbete i Norge är delad. Vissa undersökningar visar på att de sovjetiska krigsfångarnas produktivitet låg påen relativt låg nivå på grund av deras dåliga fysiska tillstånd. En annan studie visar att produktiviteten bland de sovjetiska krigsfångarna var 41,7 procent av tyskarnas insats på 100 procent. Undersökningar från OT visade dock ett annat resultat, det vill säga att deras arbete utgjorde mer än hälften av den nazityska arbetsinsatsen.

Författare

Emma Hammenstig

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap/Samhällsvetenskap

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..