Soft Center - De komplexa föreställningarnas affär
FöretagsekonomiBusiness administration - organizationFöreställningFöreställningarAffärWilh. sonessonSoft centerRonneby kommun
Bakgrund: Den 22 mars 2000 gick det ut ett pressmeddelande om att Wilh.
Sonesson AB tecknat en avsiktsförklaring med Ronneby kommun om att köpa Soft
Center i Ronneby.
Frågeställning: Vilka är de empiriska data som rör affären? Hur ser aktörerna
på affären? Vad innebär aktörernas föreställningar för affären?
Syfte: Syftet är att utifrån våra frågeställningar belysa affären mellan Wilh.
Sonesson och Ronneby kommun och därmed hjälpa affärens aktörer att inse vad som
krävs för att affären skall bli lyckosam.
Avgränsningar: Vi koncentrerar oss på det abstrakta innehållet i affären ge-nom
att undersöka vilka föreställningar om affären de olika aktörerna har.
Metod: I denna kvalitativa undersökning har vi genomfört intervjuer med
personer från Wilh. Sonesson, Soft Center och Ronneby kommun för att få en bred
bild av affären.
Slutsatser: Detta är en komplex affär som bottnar i olika föreställningar
knutna till Soft Center. Föreställningarna i sin tur är direkt av-görande för
att affären kommit till stånd. Vi har funnit att ak-törernas föreställningar om
affären är samstämmiga på många punkter. Skillnader i verklighetsuppfattningar
kan dock leda till problem och det är viktigt för affärens aktörer att
upp-märksamma dessa eventuella skillnader då detta annars kan leda till att
affären utvecklas ogynnsamt för de involverade parterna.