Sök:

Socialt Stöd i Chefsrollen en kvalitativ studie om enhetschefers upplevda sociala stöd


Socialt stöd i rollen som enhetschef inom Socialförvaltningen är intressant med anledning av att deras arbete är självständigt och ensamt. Enhetschefernas mellanposition i organisationen innebär att förväntningar finns från flera nivåer inom organisationen. Syftet med studien är att öka kunskapsbilden och förståelsen för enhetschefers sociala stöd. Jag är intresserad av vad de upplever att de får för socialt stöd i chefsrollen samt vilka stödpersoner de anser är viktigast. Syftet är också att ta reda på vilken betydelse socialt stöd har för enhetscheferna i deras roll som chef. Jag har intervjuat sex enhetschefer som arbetar inom individ- och familjeomsorgens enhet för ekonomiskt bistånd och inom äldreomsorgens hemtjänstenhet. I intervjuerna använde jag en strukturerad intervjuguide innehållande 35 frågor angående deras upplevelser av fyra olika typer av socialt stöd: emotionellt- värderande- informativt- och instrumentellt stöd. Teoretiska perspektiv som använts för att analysera empirin är socialt stöd och rollteori. Huvudresultatet i studien visar att enhetscheferna anser att socialt stöd är mycket viktigt för deras arbete som chef. Det emotionella stödet upplevs som det viktigaste och då framförallt i relation till kollegor. Det innebär möjligheten att prata med någon samt bolla tankar och idéer. Överordnad chef var den viktigaste stödpersonen när det gäller feedback och vägledning i arbetet. Resultatet visar dock på stora brister i det sociala stödet från överordnad chef. Brister finns även i informativt stöd från andra stabsfunktioner inom organisationen samt instrumentellt stöd i form av avlastning i arbetet vid hög belastning. Studien visar också att enhetscheferna upplever rollkonflikter på grund av motstridiga förväntningar från ledningen och medarbetarna. En rollkonflikt upplevs också mellan rollen som enhetschef och rollen som socialarbetare. Feedback och vägledning i arbetet från överordnad chef tillsammans med emotionellt stöd från kollegor kan påverka arbetstillfredsställelsen. En slutsats är att det är viktigt att skapa förutsättningar för enhetschefer att utveckla det sociala stödet i chefsrollen.

Författare

Marita Stendahl

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..