Sök:

Sociala relationer, samverkan och effekter av medlemskap i ett kreativt nätverk

En studie av påverkande faktorer för den upplevda nyttan av nätverksmedlemskap

Syftet med studien är att beskriva sociala relationer, samverkan och effekter av medlemskap för den upplevda nyttan av medlemskap i ett kreativt nätverk samt att förklara hur styrkan i sociala band, tillit, inställning till gåvor, inställning till bidrag, och likheter påverkar kunskapseffekter och resultateffekter i ett kreativt nätverk. Kreativa nätverk är lokala företagsbyar av småskaliga kreativa företagare som är verksamma inom den kreativa näringen, såsom design, dans, musik, media. Det utmärkande för företag inom den kreativa näringen är att de tillhandahåller produkter som har ett symboliskt värde för kunden såsom image, idéer, känslor och upplevelser. Kreativitet är en individuell egenskap och en social process som är beroende av samspelet med andra individer, särskilt andra kreativa aktörer. Studien genomfördes som en survey vid ett kreativt nätverk, data samlades in via enkäter, och det insamlade materialet analyserades med statistiska metoder. Resultaten indikerar att det finns starka band och en norm om ömsesidighet i ett kreativt nätverk, och att medlemsföretagen har fått ut små, men betydelsefulla steg av sitt medlemskap i ett kreativt nätverk. Resultaten indikerar att likheter och starka band förklarar kunskapseffekter, att likheter och inställning till gåvor förklarar resultateffekter, men att inställning till bidrag inte har ett samband med kunskapseffekter eller resultateffekter i ett kreativt nätverk. Resultaten indikerar även att medlemmarna i ett kreativt nätverk önskar mer samverkan.

Författare

Marjut Vaattovaara

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..