Sök:

Sociala Medier som marknadsföring - Från ett organisationsperspektiv


I dagsläget pratar man alltmer om sociala medier och hur användandet av sociala medier kanhjälpa företag med sin marknadsföring. Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler,de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroendeoch stärka relationer mellan företag och individ. Vi står mitt i en nyordning somförvandlat användaren till en mer aktiv del av nätets utbud. Det är därför viktigt att företagenanpassar sig och gör sig tillgängliga på nätet.För att se vilka faktorer som driver utvecklingen framåt, har vi tittat på teknikerna bakomsociala medier och hur företag idag arbetar med sociala medier, hur organisationen ser ut runtom kring och vilka positiva och negativa erfarenheter som personer med uppgift att ledaprojekt med sociala medier har redovisat. I studien har vi använt oss av en kvalitativ metodmed åtta stycken intervjuer med ansvariga för sociala medier på respektive företag.De drivande faktorerna bakom användandet av social media som marknadsföring är, som vihar sett, att ständigt vara tillgänglig och närvarande. Utmaningen för företag blir att ta till sigdetta faktum och samtidigt förstå hur tekniken bakom sociala medier fungerar för att sedananpassa upplägget utifrån den egna organisationens intressen och mål.Nödvändigheten av att kunna se sociala medier som en resurs inom marknadsföring är viktigt.Studien visar att värdeskapande ofta går hand i hand med engagemang och aktivt deltagandevarför en stark organisation bakom sociala medier är något man bör sträva efter. Vad som gören social media kampanj lyckad är att det finns ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialogmellan individ och företag. Det krävs alltså en hel del arbete och det kan ta tid innan man serett resultat.Att ha klara riktlinjer för vilket typ av budskap man för ut samt vilken tonalitet dem har äräven en viktig del i användningen av social media. Tekniken bidrar till att informationen somsprids i sociala medier och de diskussioner som förs i dem är helt transparenta och öppna föralla. Budskap rör sig snabbt, oavsett om de är positiva eller negativa.

Författare

Johan Lundin Fredrik Lundqvist

Lärosäte och institution

IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..