Sök:

Social delaktighet hos ungdomar och vuxna med cerebral pares


Syftet med studien var att beskriva hur ungdomar och vuxna med cerebral pares och en kommunikativ nedsättning upplever och resonerar kring vad som påverkar social delaktighet i vardagliga aktiviteter. För att besvara syftet valdes en kvalitativ ansats i form av innehållsanalys. Datainsamling genomfördes med skriftliga intervjuer via internet utifrån en intervjuguide samt genom tillgång till dagboksanteckningar. Analysen resulterade i ett tema "Samverkan av interna och externa faktorer påverkar upplevelsen av social delaktighet i vardagliga aktiviteter" samt två kategorier ?Personliga faktorer? och ?Omgivningsfaktorer?. I den första kategorin "Personliga faktorer" framkom olika upplevelser och resonemang kring hur en persons självbild hade betydelse för vilka relationer personen hade med andra och att användandet av olika strategier påverkade möjligheten till social delaktighet. Den andra kategorin, "Omgivningsfaktorer" speglade upplevelser och resonemang som handlade om hur hinder i den fysiska miljön, okunskap och oförståelse hos andra samt andra personers bemötande påverkade möjligheten till social delaktighet. Slutsatserna av denna studie var att arbetsterapeuter och annan vårdpersonal som möter ungdomar och vuxna med CP, behöver vara medvetna om dessa faktorer för att kunna stötta personen i att exempelvis utveckla användbara strategier, men även för att kunna bidra till att öka delaktigheten i samhället samt att minska omgivningsfaktorers negativa påverkan på social delaktighet i vardagliga aktiviteter.

Författare

Linda svensson

Lärosäte och institution

Luleå/Instutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..