Sök:

Skyttekompani

Ett didaktiskt perspektiv på taktiska föreställningar 1975 och 2012


Sedan kalla kriget har inte bara omvärlden och föreställningen av motståndaren förändrats utan även reglementenas utformning. I dagsläget används på kompaninivå ett reglemente för alla manöverkompanier, tidigare har det i försvarsmakten funnits reglementen för specifika typer av kompanier. Denna uppsats behandlar vilken påverkan detta har på tydligheten i reglementena.Arbetet syftar till att undersöka tydlighet i föreställningar om infanteriförbandens taktik på kompaninivå idag jämfört med under mitten av kalla kriget i två vägledande instruktioner. Detta för att diskutera artikulering av taktik och dess implikationer på officersutbildning inom försvarsmakten. Den metod som används är kvalitativ textanalys med en komparativ design. Som analysverktyg har de grundläggande förmågorna använts och empirin utgörs av två reglementen, Infanterireglemente skyttekompani 1975 och markstridsreglemente 5 kompani.Undersökningen resulterar i att författaren upptäcker en tydlig skillnad i hur framför allt verkan och skydd artikuleras i de olika reglementena. I diskussionen visar det sig att detta kan bero på ett antal faktorer. Även utformningen av reglementet diskuteras och resultatet blir då, att för att finna vägledning i markstridsreglemente 5 kompani krävs tidigare erfarenhet av förbandstypen. Denna erfarenhet kan också påverka tolkningen av instruktionen.

Författare

Martin Johansson

Lärosäte och institution

Försvarshögskolan/Försvarshögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..