Sök:

Skönlitteratur väcker medvetenhet om och motverkar mobbning


Vårt syfte med arbetet var att undersöka om läsning av skönlitteratur kan väcka en medvetenhet om och motverka mobbning. Vi valde att göra denna undersökning eftersom vi anser att skönlitteraturen är en outnyttjad resurs inom skolans undervisning och borde få en mer framträdande roll i undervisningen. Arbetet förankrades i skollagen, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94), kursplanen för grundskolan i svenska och tidigare forskning. Undersökningen genomfördes i två klasser bestående av totalt 37 elever i år 4. Den metod vi använde oss av vid undersökningen var intervjuer. Resultatet visade att medvetenheten om mobbning ökade och att eleverna uppfattade läsning av skönlitteratur som positiv och lärorik. Sammanfattningsvis är användningen av skönlitteratur ett värdefullt instrument som väcker elevers medvetenhet och utvecklar förståelse för andra människor som i sin tur motverkar mobbning.

Författare

Viola Svanberg Åsa Wennberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..