Sök:

Skolsköterskans strategier för att skapa ett stödjande elevhälsosamtal


Sedan den första skolsköterskan anställdes 1919 i Stockholm har skolsköterskorna bedrivit ett hälsofrämjande arbete på olika sätt. På senare år har hälsobesöket med elevhälsosamtalet hamnat i fokus och detta arbete syftar till att beskriva skolsköterskornas uppfattning om elevhälsosamtalet i grundskolan och på gymnasieskolan. En fokusgruppsintervju med fem skolsköterskor från Göteborg genomfördes och materialet bearbetades fenomenografiskt i en pilotstudie. Resultatet presenterades som tre huvudkategorier: ?Att använda en strategi?, ?Att skapa en relation? och ?Att utvärdera?. En del av resultatet i studien bekräftas av andra studier. Bland annat vikten av tillit mellan skolsköterska och elev, att det är viktigt att skolsköterskan ger eleven full uppmärksamhet i elevhälsosamtalet och att det är viktigt att skapa en relation. Ny kunskap som framkom var att skolsköterskorna vill arbeta mer proaktivt tillsammans med elevhälsoteamen på skolorna. Tillsammans kan de arbeta mer övergripande utifrån de behov som framkommit under elevhälsosamtalen på gruppnivå.

Författare

Åsa Olander

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..