Sök:

Skolpsykologer berättar om det salutogena perspektivet inom elevhälsan

Kommunikation som brygga

Alla elever i Sverige har rätt att få stöd av elevhälsan för att nå utbildningens kunskapskrav. Elevhälsans hälsofrämjande och förebyggande arbete grundar sig i det salutogena perspektivet. För att förbättra elevers hälsoutfall kan hälsokommunikation användas. Elevhälsan i Umeå kommun bedriver ett projekt vid namn Levla lärmiljön, där målet är att förbättra lärmiljön för elever. Syftet för examensarbetet var att undersöka skolpsykologers i Umeå kommun upplevelser av att arbeta i ett perspektivskifte från patologiskt perspektiv till salutogent perspektiv. Fem skolpsykologer intervjuades genom semistrukturerade intervjuer vilka analyserades tematiskt. Analysen resulterade i fem huvudteman; Organisationsidentitet, Från teori till praktik är svårt, Elevhälsans kommunikation, Hälsokommunikationsstrategier och Skolpsykologers ansvar. Resultaten visade att Levla lärmiljön inte hunnit förändra kommunikationen mellan psykologer och skolpersonal samt att det salutogena perspektivet ännu inte är helt införlivat i kommunikationen inom elevhälsan i Umeå kommun. Vår slutsats är samtidigt att ett helt införlivat salutogent perspektiv skulle kunna vara på bekostnad av ett helhetsfokus, en slutsats i linje med etablerade riktlinjer för att arbeta med det salutogena perspektivet.

Författare

Josefine Carlsson Selma Ross

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..