Sök:

Skolkoder

Falsk auktoritet eller relationsskapande verktyg

Syftet med denna studie är att se huruvida en verksamhets skolkoder uppfattas och påverkar lärare-elevrelationen. Utifrån ett sociopsykologiskt/kulturellt perspektiv så undersöks lärare och elevers relation utifrån kontextuella ramar. Studien har sitt avstamp i argumentationer för hur relationen mellan lärare och elev i dagens klassrum är av stor vikt i främjandet av personlig utveckling. Lärare och elevers relationsbygge är en dynamisk process som ständigt testas i det direkta mötet. Det handlar om hur överenskomna regler skapas genom sociala band mellan olika individer och hur man förhåller sig till den andre och kollektivet utifrån dessa regler. Skolkoderna ses här som en yttre kontext, vars regler och stadgar ska genomsyra verksamheten för att skapa en trivsam arbetsmiljö för alla.Undersökningen visar att skolkoderna delvis är i favör för relationsbyggen. Dock så framgår en viss konflikt och problem i vilket förhållningssätt man bör ha till sådana skolkoder. Lärare och elever har olika uppfattningar om dessa och därför helt olika förväntningar på varandras roller i en sådan verksamhet.

Författare

Pontus Qvant

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..