Sök:

Skolbibliotek i det offentliga samtalet

En diskursanalys av hur samtalet kring skolbibliotek förts idagspress efter lagändringen 2011

Den här uppsatsen syftar till att ta reda på hur dagspressen framställer och debatterar skolbiblioteket gällande problem och verksamhet och vilka möjligheter allmänheten därigenom får att bilda sig en uppfattning om det. Analysen genomförs med Connected Concept Analysis som är en textanalys med både kvalitativa och kvantitativa inslag och visualiseras genom nätverk. Teoretiska utgångspunkter kommer från diskursanalysen, domänanalysen och nätverksanalysen. Tidsmässigt är uppsatsen fokuserad på tiden efter lagändringen 2011. Inom problemområdet kan man se en diskurs kring tillgång till skolbibliotek och den nya lagen har en tydlig koppling till denna. Bemanning, friskolor, skolinspektionen, satsningar, geografiskt avstånd samt ?bokrum? som motsats till skolbibliotek är andra teman som framkommer i diskursen. I framställningen av verksamheten framträder en användardiskurs där eleverna väldigt centrala. Läsning och läsförståelse framträder tydligt som teman i förhållande till dessa. Andra teman är att stödja, hjälpa och främja eleverna, elevernas behov, utmärkelser tilldelade skolbiblioteken, samarbete med lärare. Bibliotekarier har relativt liten plats i nätverket. Allmänheten får en bild av skolbiblioteket i kris och en begränsad beskrivning av skolbiblioteket och skolbibliotekarierna vilket försvårar att få en bild av deras roll och verksamhet i skolan. Samtidigt verkar samtalet kring skolbibliotek ha kunnat utvecklas en hel del i samband med den nya lagändringen.

Författare

Mikaela Segerstedt

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..