Sök:

Skendemokrati eller likgiltighet

Elevers vilja att delta i demokratiskt arbete

Det övergripande syftet med denna studie är att analysera högstadieelevers upplevelser av elevdemokrati i skolan. Studier från tidigare forskare har inriktat sig på hur lärarna upplever att eleverna får vara med och påverka i skolan. Vi ansåg därför att det var behövligt att genomföra en studie om hur eleverna upplever sin situation. Studien genomfördes genom att åtta elever deltog i kvalitativa intervjuer om deras upplevelser om elevdemokrati. Intervjuerna genomfördes hösten 2012 och var uppbyggda efter en semistrukturerad metod, vilket gav eleverna möjligheten att utveckla sina svar samt gav oss utrymme att ställa följdfrågor. Resultatet har analyserats utifrån Harts (1992) delaktighetsstege. Resultatet visar att eleverna har bristfälliga kunskaper om hur det demokratiska arbetet ska genomföras i skolan. Det förekommer en marginalisering av personer där samtliga elever inte har lika stor rätt att få sin röst hörd och därför har tappat drivkraften för att vara delaktiga.

Författare

Marcus Nordström Maria Oskarsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..