Sök:

Skaldemjödet

En jungiansk analys


Syftet med denna studie ä?r att analysera hur jihadiströ?relsen Islamiska Staten (IS) anvä?nder sig av sitt rö?rliga bildmaterial. Fö?rutom det vill den redogö?ra fö?r vilka uttryck och teman som går att uppfatta i dessa filmer. Min ambition är inte att göra några detaljstudier av filmerna, utan att analysera, lyssna på retoriken och titta på bildspråket i delar av det material som publicerats av Islamiska staten. Avsikten med denna studie är inte heller att göra några ställningstaganden, utan snarare att resonera kring frågan varför? Utifrån syftet har jag formulerat följande frågeställningar:Hur presenterar sig Islamiska staten i sitt rörliga bildmaterial?Vad kan det finnas för syften med filmerna och vilka riktar de sig till?Vad kan man se för återkommande teman i filmerna?Resultatet av studien visar att filmerna har flera syften och riktar sig till flera målgrupper. Dels till de redan övertygade med en våldsförhärligande och romantiserad bild av kriget, dels som psykologisk krigsföring för att skrämma civilbefolkningen och motståndsrörelser. Filmerna används också i provokativt syfte ? särskilt riktat mot utlandet och kanske främst mot USA. Men också som en marknadsföringsstrategi för att få medial uppmärksamhet, sprida sin ideologi och genom det övertyga och rekrytera nya individer till rörelsen.I materialet från Islamiska staten går att finna såväl brutala våldsfilmer, som filmer där jihadiströrelsen framställer sig som varma och broderliga och skrattar, håller varandras händer eller lägger armen om varandra. Filmerna är avsedda att väcka olika känslor hos olika målgrupper. De grövre filmerna med starka våldsinslag kan uppfattas som mycket stötande för någon som inte delar IS världsbild, men samma film kan verka motiverande för de personer som sympatiserar med IS sätt att tolka islam. Gemensamt för filmerna som analyserats i denna studie är att det i samtliga förekommer tunga vapen och i flera av dem grova våldsinslag.

Författare

Jürgen Sandström

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..