Sök:

Ska du spela nu igen?

En kvalitativ studie om datorspelande i fritidshemmet


Syftet med forskningsarbetet var att forma en bild kring fritidspedagogers inställning till datorspel samt genom tidigare forskning argumentera för olika lärandepotentialer, som datorspel kan bidra med i fritidsverksamheten. Det första som gjordes var en enkätstudie, som skickades ut till samtliga fritidshem i två kommuner, någonstans i norra Sverige. Därefter gjordes ett urval av fem fritidspedagoger som medverkade i vår kvalitativa intervjustudie. Resultatet visade på att det var få fritidspedagoger, som själva spelade datorspel. Samtliga av dessa hade dock erfarenheter kring användandet av datorspel i verksamheten. Oberoende på hur deras inställning kring datorspel såg ut i allmänhet, belyste alla fritidspedagoger någon form av lärande som kunde utvinnas, om datorspel implementerades i fritidsverksamheten. Vikten lades vid de sociala aspekterna och barnens egna intressen för datorspel som motiv till varför fritidshemmet bör införskaffa datorspel i fritidsverksamheten. Det var samtidigt en kluven bild. Det påpekades av samtliga fritidspedagogerna att barnen redan satt mycket vid datorerna när de var hemma och därför ansåg fritidspedagogerna att fritidsverksamheten i stort sett skulle användas till annan typ av verksamhet.

Författare

Nicklas Karlsson Urban Sandberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..