Sök:

Sjung ut!

En studie i hur enskild- och gemensam sångundervisning används i gymnasieskolan idag.


I denna studie undersöks huruvida sångundervisningen, både enskild och gemensam, används i gymnasieskolan idag. Vi vill även utforska hur sångundervisningen förändrats i och med införandet av den nya läroplanen Gy11. Vi ser det som viktigt att vi som snart utexaminerade sångpedagoger har insikt i hur undervisningen bedrivs i skolan idag, samt att vi är uppdaterade kring den nya betygsskalan och texten i Gy11.Vi har gjort åtta kvalitativa intervjuer med både lärare och elever på tre olika gymnasieskolor. Lärarna har svarat att den nya läroplanen har underlättat sångundervisningen på olika sätt, bland annat genom att förtydliga och konkretisera målen för de olika momenten som ingår i ämnet sång för gymnasieskolan. De beskriver även för- och nackdelar med att undervisa i sång både enskilt och gemensamt. De fördelar de ser med gemensam sång är att elever får tillfälle att fördjupa sig inom sitt ämne och skapa sig en vokabulär kring det. En av nackdelarna de beskriver är att gemensam sång utan bakomliggande tanke kan skapa nervositet och prestationstankar hos eleverna, som hämmar snarare än främjar lärandet.Eftersom de intervjuade eleverna inte upplevt de olika läroplanerna fokuserades intervjufrågorna mer på skillnader och likheter mellan enskild sång och gemensam sång. Det råder delade meningar kring gemensam sång hos de intervjuade elevgrupperna, beroende på hur erfarna de är i ämnet. De elever som inte haft gemensam sångundervisning tidigare upplevde till exempel att det var nervöst och prestationsfokuserat, medan de äldre och mer erfarna eleverna kunde se fördelarna med detta.

Författare

Carolin From Karoline Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..