Sök:

Sjuksköterskors erfarenhet av handledning av sjuksköterskestuderande inom primärvård

Bakgrund: Kraven på handledande sjuksköterskors akademiska kompetens har ökat sedansjuksköterskeutbildningen innefattas av kandidatexamen och står under högskoleverketskontroll. Programmens lärare deltar i liten utsträckning i den praktiska utbildningen ochavståndet mellan teoretisk och praktisk undervisning har ökat.Syfte: Syftet med studien var att undersöka handledande sjuksköterskors erfarenheter av atthandleda sjuksköterskestudenter i primärvården Skaraborg.Metod: Studien är genomförd med en kvalitativ forskningsansats med tio intervjuer medhandledande sjuksköterskor i primärvården.Resultat: Studien visade att sjuksköterskor upplever arbetet med att handleda studenter sombåde intressant och viktigt. Handledning är en naturlig del av arbetet som sjuksköterska ochhandledarna anser att det ger en högre kvalitet på omvårdnadsarbetet. Det är även ett tids- ochenergikrävande arbete som kräver en god organisation inom förvaltningen, ett bra samarbetepå den egna arbetsplatsen och med huvudhandledarna. Handledning av studenter kräver ävenett gott samarbete med lärosätet. Sjuksköterskorna önskar få en tydligare struktur på den egnaarbetsplatsen för hur mycket tid de kan avsätta för handledning samt mer stöd ihandledningsarbete från lärosätet.Diskussion: Det föreligger formella krav på akademisk kompetens för handledning, mensjuksköterskorna anser att de genom sin långa yrkeserfarenhet och utbildningar de skaffat sigunder senare år troligtvis har en reell kompetens som motsvarar den numera obligatoriskakandidatexamen inom sjuksköterskeutbildningen. Det kommer att behövas många studenterframöver i takt med stora pensionsavgångar, vilket kräver ekonomiska resurser förhandledning i vården.Nyckelord: Student, sjuksköterska, handledning och primärvård.

Författare

Lena Bonander

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..