Sök:

Självobjektifiering hos gymnasieelever och högskoleelever

en undersökning om köns- och åldersskillnader, samt om samband mellan själobjektifiering och anknytningsstil

Det huvudsakliga syftet med föreliggande undersökning var att beskriva självobjektifiering hos gymnasie- och högskolestudenter. Köns- och ålderskillnader utforskades. Vidare undersöktes samband mellan självobjektifiering och anknytningsstil. Metoden för undersökningen var självskattningsformulären ?The Relationship Questionnaire? och ?Trait self-objectification Questionnaire?. Deltagarna bestod av elever i åldrarna 18 från en gymnasieskola och 19-40 från en motsvarande humanistisk fakultet på en medelstor högskola. Totalt deltog 165 individer i studien, varav 90 kvinnor och 75 män. Resultaten visade att deltagarna med ?trygg? anknytningsstil hade signifikant lägre grad av självobjektifiering än deltagarna med ?fixerad? respektive ?rädd? anknytningsstil. Vidare visade resultaten att de kvinnliga deltagarna hade signifikant högre grad av självobjektifiering än männen, samt att gymnasieeleverna hade signifikant högre grad av självobjektifiering än högskoleeleverna. Implikationer och förslag för framtida forskning diskuterades.

Författare

Johan Olsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Kalmar/Humanvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..