Självkänsla bland elever i en resursskola
En studie från elevens perspektiv
Syftet med uppsatsen är att studera hur elever i en resursskola upplever och beskriver sin självkänsla. Frågeställningarna är följande: Vad innebär självkänsla för ungdomarna på resursskolan? Vad behövs för att ungdomar i resursskola skall uppleva positiv självkänsla? Vad kan försämra självkänslan för eleverna? Vilka metoder använder sig lärarna av för att stärka elevers självkänsla i resursskolan? De intervjuade eleverna hade både bra och dåliga tankar om sig själva. Genom enkäter och samtalsintervjuer framkom att två av de intervjuade eleverna hade bra självkänsla och en hade dålig. Kunskapen om begreppet självkänsla har visat sig vara varierande hos eleverna. Resultaten av undersökningen pekar på att beröm, att bli förstådd och accepterad för den man är, att ha en vuxen som bryr sig, att lyckas och att vara framgångsrik är faktorer som kan inverka på om en elev ska känna positiv självkänsla. Det framkom att ständiga misslyckanden i skolans ämnen och dåliga relationer till lärare och/eller elever kan inverka negativt på självkänslan. Två lärare som intervjuades på resursskolan sade sig jobba med elevernas lyckanden i ämnena vilket över tid kan stärka självkänslan. För de intervjuade lärarna var även den sociala biten en metod som de jobbade med för att stärka självkänslan.