Sök:

Självbildens samband med inlärningsstrategier, motivation och autonomi


Föreliggande uppsats undersöker sambandet mellan självbild ochanvändning av inlärningsstrategier samt deras relation med motivationoch autonomi hos inlärare av svenska som andraspråk. Huvudfokus iuppsatsen ligger på inlärningsstrategier. Jag utgår från Rebecka L.Oxfords klassificering av inlärningsstrategier (1990) och redogör ävenför självbild, motivation och autonomi. I samband med detta ges enöverblick i ämnet svenska som andraspråk samt hur kursplanen i ämnetbehandlar självbild, inlärningsstrategier, motivation och autonomi. Somunderlag för studien ligger kvalitativa intervjuer med fyraandraspråksinlärare. Intervjuerna har sin grund i Oxfords strategyinventory for language learners (SILL) samt Nelson Warebornsöversättning av Oxfords klassificering.Forskning pekar på att motivation och autonomi påverkaranvändandet av inlärningsstrategier men jag menar att det även finns ettsamband dem emellan samt ett samband med hur informanten ser på sinegen språkinlärning.Resultatet visar på en stor skillnad i bruket av inlärningsstrategiermellan informanterna och denna kan i sin tur kopplas till ominformanterna har hög- eller låg självbild. Min undersökning visar ävenpå ett tydligt samband mellan motivation och inlärningsstrategierrespektive motivation och autonomi.

Författare

Johanna Togelid

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..