SiLu - Riktlinjer för spelmotor
DatavetenskapComputer science - computersystemsComputer science - generalComputer science - software engineeringSpelmotorMobiltelefonRiktlinjerOpengl-es3d2dSpel
Spelmotor är benämningen på den komponent som hanterar en del av mekaniken i
ett datorspel. Förutom funktioner för grafik, fysik etc. finns också funktioner
för rörelser, interaktion med världen etc.
I detta examensarbete går vi in på hur en spelmotor för morgondagens
mobiltelefon kan se ut, samt vad dagens mobiltelefoners hårdvara och mjukvara
saknar för att dagens PC-spel ska kunna portas till dem. Stödet för att spela
avancerade spel på mobiltelefoner växer ständigt och inom några år bör
hårdvaran vara ungefär densamma som på PC. För att kunna använda maximal kraft
ur en avancerad mobiltelefon (utan flera års utvecklingstid) behövs någon sorts
motor vilket saknas i dagsläget, riktlinjer för denna motor är målet med det
här examensarbetet.
Vi har granskat ett fåtal befintliga spelmotorer för PC-datorer och med hjälp
av litteraturanalys, experiment och intervjuer kommit fram till ett svar. Som
grafik bibliotek har vi valt OpenGL-ES 2.0 som har stöd för den funktionalitet
som krävs. Vårt mål med arbetet, och även en hypotes har varit att användaren
inte ska behöva specifika mobiltelefon-kunskaper för att använda den
slutgiltiga spelmotorn.
För grundläggande användning av en välstrukturerad spelmotor krävs inga
avancerade programmeringskunskaper. Därför har vi valt att genomföra detta
examensarbete för att underlätta framtida spelutveckling på mobiltelefoner med
hjälp av OpenGL-ES 2.0.