Sök:

Servicelandskapets påverkan på besökarens konsertupplevelse

En intervjustudie av fyra konsertlokaler i Kalmar


Uppsatsens syfte är att undersöka vilka faktorer, förutom själva artisten och musiken, som påverkar besökarens upplevelse i en konsertmiljö. Vidare är tanken att undersöka om det finns något mönster i hur besökare upplever servicelandskapet. Utifrån syftet har vi utvecklat följande forskningsfrågor:Vilka faktorer i servicelandskapet har störst påverkan på besökarens konsertupplevelse?I vilken utsträckning skiljer sig de funna faktorerna beroende på i vilket servicelandskap besökaren befinner sig?Vi har i denna uppsats valt att arbeta med en kvalitativ ansats. Vår fokus för undersökningen var fyra olika konsertlokaler i Kalmar och med dessa som utgångspunkt genomförde vi, under arbetets gång, 14 personliga intervjuer och en gruppintervju. Vi intervjuade både konsertbesökare, ägare och anställda på de valda konsertlokalerna för att få en så heltäckande bild som möjligt. Att arbeta kvalitativt var bäst lämpat då vi ville få en djupare förståelse för de svar våra respondenter gav oss.Vi har genom vår empiriinsamling sett att det framförallt är tre stycken faktorer som har störst påverkan på besökaren i ett servicelandskap. De tre faktorerna framkom tydligt i varje konsertlokal, dock påverkade dessa faktorer besökarna i varierande utsträckning. En stor anledning till detta är att upplevelser är subjektiva. Vi har uppmärksammat att de intervjuade besökarna beskrivit att de gärna går till lokaler där de känner igen sig i de andra besökarna, det vill säga, liksinnade personer lockar varandra. Även om vårt funna resultat enbart direkt kan appliceras på våra undersökta konsertlokaler, anser vi att det kan ligga till grund för andra lokaler i samma bransch.

Författare

Tommy Hallin Anna Skoglund Alexandra Stankovic

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Ekonomihögskolan, ELNU

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..